Legea nr. 143/2000
Centrul Judetean de Prevenire si Consiliere Antidrog considera ca tot mai multi cititori ai publicatiilor locale, cunoscand prevederile “Legii nr. 143/2000, privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri” si indeosebi a celor cuprinse in Cap.II, art. 2-14, nu se vor lasa ademeniti de consumul si traficul acestora, dandu-si seama de pericolul la care se expun.
Art.2 - (1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, oferirea, punerea in vanzare, vanzarea, distribuirea, livrarea cu orice titlu, trimiterea, transportul, procurarea, cumpararea, detinerea ori alte operatiuni privind circulatia drogurilor de risc fara drept, se pedepsesc cu inchisoarea de la 3 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Daca faptele prevazute la alin. (1) au ca obiect droguri de mare risc, pedeapsa este inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art.3 - (1) Introducerea sau scoaterea din tara, precum si importul ori exportul de droguri de risc, fara drept, se pedepsesc cu inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Daca faptele prevazute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art.4 - Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri pentru consum propriu, fara drept, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani.
Art. 5 - Punerea la dispozitie, cu stiinta, cu orice titlu, a unui local, a unei locuinte sau a oricarui alt loc amenajat, in care are acces publicul, pentru consumul ilicit de droguri ori tolerarea consumului ilicit in asemenea locuri se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 5 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 11 -(1) Indemnul la consumul ilicit de droguri, prin orice mijloace, daca este urmat de executare, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Daca indemnul nu este urmat de executare, pedeapsa este de la 6 luni la 2 ani sau amenda.
Art. 12 - (1) Se pedepsesc cu detentiunea pe viata sau cu inchisoarea de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi faptele prevazute la art. 2, 3 si 5, daca persoana care le-a savarsit face parte dintr-o organizatie sau asociatie ori grup de cel putin 3 persoane, cu structuri determinate si care sunt constituite in scopul comiterii acestor fapte si al obtinerii de beneficii materiale sau de alte foloase ilicite.
HG nr. 1359/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri
ANEXA REGULAMENT de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) In sensul prezentului regulament:
1. prin cura de dezintoxicare se intelege ansamblul de masuri destinate tratamentului dependentei fizice;
2. prin supraveghere medicala se intelege serviciile de evaluare si ingrijire medicala continua, serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie, serviciile de postcura-reabilitare psihosociala si masurile destinate reducerii consecintelor asociate consumului de droguri. Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala cuprind ansamblul de masuri destinate tratarii dependentei psihice si redobandirii aptitudinilor sociale, profesionale, pierdute datorita consumului de droguri. Masurile destinate reducerii consecintelor consumului de droguri cuprind programele de substitutie in ambulatoriu si activitatile de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina;
3. sindromul de sevraj (abstinenta) reprezinta aparitia unor simptome fizice (somatice) specifice la intreruperea administrarii unui drog;
4. delirium reprezinta o alterare a starii de constienta, care poate complica sindromul de sevraj (abstinenta);
5. tratamentul de substitutie, in cadrul curei de dezintoxicare la opiacee, reprezinta administrarea unor substante specifice, precum metadona, levo-alfa-acetil-methadol, buprenorphina si altele, in doze progresiv descrescatoare, in vederea impiedicarii aparitiei sindromului de sevraj sau ameliorarii acestuia;
6. metabolitii reprezinta substantele ce apar in organism dupa consumarea unui drog, datorita proceselor suferite de acesta in organism, si care pot persista o perioada indelungata de la consumul ultimei doze de drog;
7. prin planta Canabis sativa, ca drog, se intelege inflorescentele florale si fructifere ale plantei Canabis sativa, insotite sau nu de frunze sau de alte parti ale inflorescentei, din care s-au scos semintele;
8. prin rasina plantei Canabis sativa se intelege rasina izolata, bruta sau purificata, obtinuta din planta Canabis sativa, din inflorescentele sau din frunzele acesteia;
9. prin uleiul plantei Canabis sativa se intelege concentratul sub forma uleioasa, obtinut din planta Canabis sativa sau din rasina plantei Canabis sativa.
(2) Definitiile referitoare la produsele vegetale obtinute din planta Canabis sativa, indiferent de varietatea acesteia, sunt aplicabile atunci cand aceste produse vegetale au fost obtinute pentru trafic si consum ilicit de droguri si au avut ca destinatie operatiunile specifice traficului si consumului ilicit de droguri.
Art. 2. - (1) Prescrierea de catre medici, in scop terapeutic, a substantelor aflate sub control national, astfel cum sunt definite in Legea nr. 143/2000, se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu normele de practica medicala stabilite de Colegiul Medicilor din Romania si de Ministerul Sanatatii.
(2) Substantele aflate sub control national se livreaza numai unitatilor autorizate de Ministerul Sanatatii.*)
(3) Aprovizionarea, detinerea si eliberarea catre pacienti a substantelor aflate sub control national se realizeaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(4) Farmacistii, cu ocazia eliberarii medicamentelor, au obligatia de a atrage atentia consumatorilor asupra substantelor aflate sub control national cuprinse de acestea.
(5) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament Ministerul Industriei si Comertului**) impreuna cu Ministerul Sanatatii si Ministerul Agriculturii si Alimentatiei***) vor stabili prin ordin comun lista cuprinzand produsele farmaceutice de uz uman si veterinar care contin substante ce intra sub incidenta Legii nr. 143/2000, ce se vor elibera numai pe baza prescriptiei medicale. Actualizarea acestei liste se va face de catre aceleasi autoritati ori de cate ori este necesar, urmand sa se comunice de indata unitatilor beneficiare.
Art. 3. - Calificarea ca drog a unui produs provenit din traficul si consumul ilicit de droguri nu depinde de concentratia substantei stupefiante sau psihotrope depistate in acest produs.
CAPITOLUL II
Masuri de prevenire a consumului ilicit de droguri
Art. 4. - Activitatile de prevenire a consumului ilicit de droguri sunt urmatoarele:
a) organizarea de programe educative adresate prescolarilor, ce presupun promovarea unui stil de viata sanatos in familie si/sau in comunitate, vizand sanatatea publica;
b) organizarea de programe educative adresate elevilor, ce presupun activitati de instruire, informare, comunicare, incluse in programa scolara;
c) organizarea de programe educative pentru adolescenti, in afara scolii, ce presupun organizarea de catre institutiile de invatamant de activitati alternative pentru petrecerea timpului liber;
d) realizarea de campanii mass-media ce presupun activitati de informare a populatiei prin mijloace precum: articole in presa scrisa, anunturi publice, emisiuni, reportaje, concursuri, video- si audioclipuri tematice;
e) furnizarea de informatii si sfaturi privind efectele negative ale consumului de droguri, consecintele detinerii si traficului ilicit de droguri, precum si posibilitatile de preventie si tratament, care pot fi aduse la cunostinta parintilor, profesorilor, tinerilor si consumatorilor de droguri prin linii telefonice de informare si ajutorare;
f) organizarea de programe comunitare ce presupun activitati care implica o larga participare a membrilor unei comunitati;
g) organizarea de programe de consiliere psihologica si psihoterapeutica ce presupun activitati specializate.
Art. 5. - (1) Ministerul Sanatatii, Ministerul Educatiei Nationale****) si Ministerul Tineretului si Sportului elaboreaza, sprijina, dezvolta si coordoneaza programe de informare a populatiei asupra consecintelor consumului de droguri.
(2) Ministerul Sanatatii impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale elaboreaza continutul subiectelor referitoare la promovarea unui stil de viata sanatos, acordand o atentie sporita activitatilor continute in programa scolara si a altor unitati din sistemul educational, referitoare la prevenirea consumului de droguri.
CAPITOLUL III
Masuri de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri
Art. 6. - Activitatea de combatere a traficului si/sau a consumului ilicit de droguri sau de forme farmaceutice care le contin se organizeaza si se realizeaza de organele administratiei publice si organele judiciare, de unitatile de invatamant, unitatile medicale si alte unitati din sistemul serviciilor de sanatate, de centrele de reeducare pentru minori, penitenciare, organizatiile neguvernamentale, precum si de alte institutii interesate.
Art. 7. - Masurile de combatere si reducere a consumului de droguri, realizate de Ministerul Sanatatii, constau in activitatile de preventie primara si in masurile destinate reducerii consecintelor consumului de droguri, precum si in tratamentul medical si reabilitarea persoanelor dependente de droguri.
Art. 8. - Masurile de combatere a consumului de droguri, intreprinse de Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei, constau in:
a) organizarea si coordonarea activitatilor cu caracter preventiv in problematica drogurilor atat pentru populatie, cat si pentru cadrele Ministerului de Interne implicate in astfel de activitati;
b) instruirea cadrelor in scopul actionarii pentru reducerea cererii de droguri;
c) elaborarea unor materiale instructiv-educative pentru pregatirea antiinfractionala a populatiei;
d) participarea prin personalul propriu specializat, alaturi de specialistii altor institutii, la actiunile de tipul "formare de formatori".
Art. 9. - Masurile de combatere a traficului de droguri intreprinse de organele vamale in zona proprie de competenta constau in:
a) efectuarea de supravegheri si verificari pentru depistarea situatiilor de incalcare a legislatiei vamale de catre persoanele fizice si juridice, verificarea de registre, corespondente si evidente financiar-contabile, inclusiv cele pe suport informatic, precum si solicitarea altor documente si informatii care au legatura directa sau indirecta cu bunurile importate, exportate sau tranzitate pe teritoriul national ori cu alte operatiuni vamale;
b) verificarea operativa si supravegherea cladirilor, depozitelor, terenurilor, sediilor sau ale altor obiective unde se gasesc sau ar putea sa se gaseasca droguri, substante chimice esentiale si precursori, precum si prelevarea de probe in conditiile legii, in vederea identificarii si expertizarii bunurilor care au facut obiectul operatiunilor vamale;
c) controlul magazinelor si al punctelor de desfacere aflate in zonele speciale vamale, in vederea identificarii drogurilor, substantelor chimice esentiale si precursorilor, a caror provenienta nu poate fi justificata cu documente vamale;
d) executarea masurilor prevazute de lege pentru retinerea si confiscarea, dupa caz, a drogurilor, substantelor chimice esentiale si precursorilor, in cazul nerespectarii prevederilor legale aplicabile in domeniul vamal;
e) organizarea, exploatarea si instituirea unui sistem propriu de consemne pentru persoanele fizice si juridice, a caror respectare are caracter obligatoriu pentru personalul din sistemul vamal;
f) analizarea activitatii si a rezultatelor specifice in domeniul vamal din teritoriu si elaborarea programelor de control, testari si investigatii pe domenii;
g) verificarea accesului, depozitarii, prelucrarii, manipularii si transportului drogurilor, substantelor chimice esentiale si precursorilor in zonele libere, de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a Vamilor;
h) indeplinirea de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a Vamilor a sarcinilor privind cooperarea pe plan intern si international cu institutiile specializate in domeniu, pentru asigurarea schimbului de informatii si documente, precum si pentru derularea de actiuni operative specifice;
i) realizarea de catre Serviciul antidrog din cadrul Directiei Generale a Vamilor de controale si verificari inopinate, urmarirea si identificarea persoanelor suspecte de incalcarea reglementarilor vamale privind traficul ilicit cu substante stupefiante si psihotrope, substante chimice esentiale si precursori; j) participarea Serviciului antidrog din cadrul Directiei Generale a Vamilor, impreuna cu organele abilitate, la efectuarea livrarilor supravegheate, pe intregul teritoriu al Romaniei.
Art. 10. - Masurile de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri, intreprinse de organele judiciare, sunt cele prevazute de Codul de procedura penala si de legile speciale in domeniu.
CAPITOLUL IV
Cura de dezintoxicare
Art. 11. - (1) Cura de dezintoxicare se dispune pe baza expertizei medico-legale si se realizeaza in regim de spitalizare in una dintre unitatile medicale stabilite de Ministerul Sanatatii sau, dupa caz, de Ministerul de Interne ori de Ministerul Justitiei.
(2) Ministerul Sanatatii stabileste, prin ordin al ministrului sanatatii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, unitatile medicale abilitate sa dispuna si sa aplice cura de dezintoxicare si supravegherea medicala, precum si conditiile si normele de avizare si autorizare anuala care trebuie sa fie indeplinite de acestea.
(3) Unitatile prevazute la alin. (1) au in structura de personal: medic psihiatru, asistent medical, psiholog, asistent social.
Art. 12. - (1) Sectiile de dezintoxicare au regim inchis, ce presupune primirea vizitelor conform regulamentului de ordine interioara al acestor unitati medicale.
(2) Vizitele se vor desfasura in conditii de stricta supraveghere si in prezenta unui cadru desemnat in acest scop.
(3) Pachetele si celelalte obiecte destinate persoanei internate vor fi controlate de serviciul de paza la intrarea in sectie.
(4) Pentru eliminarea riscului de procurare a drogurilor, parasirea sectiei de dezintoxicare de catre persoana internata se va face numai prin externare.
(5) Asigurarea conditiilor de siguranta necesare in vederea aplicarii eficiente a tratamentului revine Ministerului Sanatatii, in colaborare cu Ministerul de Interne si cu Ministerul Justitiei.
Art. 13. - Cura de dezintoxicare se realizeaza prin:
a) oprirea brusca a administrarii drogului;
b) utilizarea unor metode nonsubstitutive simptomatice;
c) tratamentul de substitutie, prin inlocuirea drogului consumat de toxicoman cu produse, precum metadona sau alte produse farmaceutice specifice curei de dezintoxicare;
d) psihoterapie.
Art. 14. - Administrarea tratamentului de substitutie se face sub stricta supraveghere de catre medici sau de personalul abilitat pentru aceasta activitate.
Art. 15. - Tratamentul de dezintoxicare prin substitutie poate incepe numai dupa confirmarea diagnosticului de dependenta, prin punerea in evidenta in sangele sau in urina toxicomanului a drogurilor consumate de catre acesta.
Art. 16. - Perioada de dezintoxicare este stabilita in functie de starea si de evolutia pacientului, fara a se depasi 30 de zile.
Art. 17. - (1) Unitatile medicale care interneaza persoane pentru cura de dezintoxicare au obligatia de a transmite lunar datele necesare in vederea intocmirii statisticii directiilor judetene de sanatate publica, respectiv a municipiului Bucuresti, pana la data de 10 a lunii, conform anexei nr. III A.
(2) Directiile judetene de sanatate publica, respectiv a municipiului Bucuresti, vor transmite lunar intreaga informatie primita, conform anexei nr. III B, in termen de 5 zile, Centrului de Calcul, Statistica Sanitara si Documentare Medicala care va intocmi rapoarte lunar pentru Directia de promovare a sanatatii si sanatate comunitara, Directia generala de asistenta medicala si Directia Farmaceutica din cadrul Ministerului Sanatatii.
CAPITOLUL V
Supravegherea medicala
Art. 18. - (1) Supravegherea medicala cuprinde serviciile de evaluare si ingrijire medicala continua, serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie, serviciile de postcura-reabilitare psihosociala si masurile destinate reducerii consecintelor consumului de droguri si se realizeaza in institutii si unitati medicale publice sau private stabilite de Ministerul Sanatatii sau, dupa caz, de Ministerul de Interne ori de Ministerul Justitiei.
(2) Supravegherea medicala se dispune in baza unei expertize medico-legale.
Sectiunea I
Serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie
Art. 19. - Serviciile de consiliere psihologica si psihoterapie se realizeaza in centre de consiliere din cadrul institutiilor si unitatilor medicale publice sau private stabilite de Ministerul Sanatatii.
Art. 20. - Centrele de consiliere prevazute la art. 19 au urmatoarea structura de personal: psihoterapeut, cu formare de baza psiholog sau medic psihiatru, si asistent social.
Sectiunea a II-a
Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala
Art. 21. - Serviciile asigurate in etapa de postcura-reabilitare psihosociala sunt:
a) psihoterapia individuala, familiala si de grup;
b) terapia ocupationala;
c) tratamentul tulburarilor psihice asociate.
Art. 22. - (1) Postcura-reabilitarea psihosociala se realizeaza in unitatile stabilite de Ministerul Sanatatii, conform prevederilor legale. Aceste unitati asigura aceleasi conditii de siguranta ca si sectiile de dezintoxicare.
(2) Unitatile prevazute la alin. (1) au in structura de personal: psiholog, psihoterapeut, ergoterapeut, terapeut ocupational si asistent social.
(3) Dupa caz, se asigura servicii de specialitate psihiatrica prin incheierea unei conventii civile de prestari de servicii.
Art. 23. - Durata minima a postcurei-reabilitarii psihosociale este de 180 de zile. Pe intreaga durata se efectueaza controale periodice si aleatorii ale metabolitilor drogurilor in sange si urina.
Art. 24. - Ministerul Muncii si Protectiei Sociale*), organele administratiei publice locale si organizatiile neguvernamentale asigura conditii de reinsertie socioprofesionala a pacientilor care au terminat postcura-reabilitarea psihosociala.
Sectiunea a III-a
Masuri destinate reducerii consecintelor consumului de droguri
Art. 25. - (1) Programul de substitutie in ambulatoriu reprezinta inlocuirea drogului consumat de toxicoman cu metadona sau cu alte substante specifice, adecvate de la caz la caz, pe o perioada indelungata, in vederea reducerii consecintelor asociate consumului de droguri.
(2) Programul de substitutie in ambulator se realizeaza de spitalele de psihiatrie si alte institutii si unitati medicale, autorizate in acest sens de Ministerul Sanatatii, fiind organizat si controlat de directiile judetene de sanatate publica, respectiv a municipiului Bucuresti, cu obligativitatea informarii in scris a medicului de familie.
(3) In programul prevazut la alin. (1) nu pot fi incluse decat persoanele constatate ca fiind dependente de droguri, care intrunesc una dintre conditiile prevazute in anexa nr. II, dupa ce s-a depistat prezenta metabolitilor de droguri in organismul acestora.
(4) Responsabilul de program poate interpreta, dupa caz, aceste conditii si va elabora decizia finala de includere in program.
Art. 26. - (1) Programele de substitutie in ambulatoriu cu metadona sau cu alte substante specifice se realizeaza de catre urmatoarele categorii de personal: medic psihiatru, psiholog, asistent medical si asistent social, sub conducerea responsabilului de program care este medic psihiatru.
(2) Serviciile medicale oferite in cadrul acestor programe sunt: administrarea de metadona sau de alte substante farmaceutice specifice tratamentului adecvat starii toxicomanului, consiliere psihologica, psihoterapie si, dupa caz, ergoterapie.
Art. 27. - Metadona si alte substante specifice, precum levo-alfa-acetil-metadol, buprenorphina, avizate de Ministerul Sanatatii, se furnizeaza si se livreaza unitatilor de dezintoxicare si celor in care se desfasoara programe de substitutie in ambulatoriu si se prescriu numai de catre medicii specialisti psihiatri care lucreaza in aceste unitati.
Art. 28. - (1) Administrarea de metadona sau de alte substante specifice se face numai dupa punerea in evidenta a substantelor stupefiante consumate de toxicoman si se continua sub control periodic.
(2) Pe durata programului se vor efectua controale periodice si aleatorii ale metabolitilor drogurilor.
Art. 29. - (1) Persoana inclusa intr-un program de substitutie in ambulatoriu primeste o legitimatie.
(2) In termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament Ministerul Sanatatii va stabili prin ordin al ministrului sanatatii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, modelul legitimatiilor prevazute la alin. (1).
Art. 30. - Persoana inclusa in programul de substitutie in ambulatoriu va primi pentru zilele de sambata si duminica cantitatea necesara de metadona sau alte substante specifice pentru cele doua zile, conform prevederilor legale in vigoare, fiind instruita asupra modului de administrare zilnica.
Art. 31. - (1) In cazul in care o persoana care este inclusa in programul de substitutie in ambulatoriu se afla in faza de urmarire penala, organul de cercetare penala anunta responsabilul de program pentru continuarea programului de substitutie in ambulatoriu, care se va desfasura in institutiile subordonate Ministerului de Interne si Ministerului Justitiei.
(2) In cazul in care o persoana care este inclusa in programul de substitutie in ambulatoriu este internata intr-o alta sectie pentru afectiuni somatice, se anunta responsabilul de program, care va asigura terapia de substitutie pe toata durata internarii in sectia respectiva.
CAPITOLUL VI
Masuri medicale aplicate la cerere sau in cazuri de urgenta
Art. 32. - (1) Masurile prevazute la cap. IV si V sunt aplicabile si persoanelor care solicita internarea pentru cura de dezintoxicare ori aplicarea masurilor de supraveghere medicala sau in cazuri de urgenta provocate de sevrajul complicat.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) expertiza medico-legala nu este necesara.
Art. 33. - (1) Persoanelor mentionate la art. 32 li se asigura confidentialitatea tratamentului.
(2) In cazul in care persoanele internate de urgenta pentru sevrajul complicat nu prezinta acte de identitate sau alte acte din care sa rezulte identitatea acestora, unitatea care efectueaza internarea sesizeaza sectia de politie in a carei raza teritoriala se afla, in vederea stabilirii identitatii persoanei internate.
Art. 34. - Internarea persoanelor lipsite de capacitate de exercitiu sau cu capacitate de exercitiu restransa se va face numai cu acordul unui reprezentant legal, cu exceptia situatiilor de urgenta provocate de sevrajul complicat.
Art. 35. - In scopul asigurarii eficacitatii tratamentului persoanele care se interneaza din propria initiativa au obligatia de a urma postcura-reabilitarea psihosociala la sfarsitul perioadei de dezintoxicare.
Art. 36. - (1) In cazul internarii la cerere pentru cura de dezintoxicare, pacientul va semna un angajament conform formularului prezentat in anexa nr. I.
(2) Nerespectarea angajamentului prevazut la alin. (1) atrage externarea imediata a pacientului.
Art. 37. - Internarea la cerere in vederea curei de dezintoxicare se poate face o data sau de doua ori pe an.
Art. 38. - Pentru persoanele internate pentru sevrajul complicat, dupa inlaturarea starii de urgenta internarea poate continua numai in cazul in care persoanele solicita si semneaza angajamentul prevazut la art. 36.
Art. 39. - (1) Programele de substitutie in ambulatoriu vor inceta prin reducerea progresiva a dozelor in una dintre urmatoarele situatii:
a) persoana in cauza are 3 rezultate pozitive consecutive la controalele periodice privind prezenta drogurilor ori a metabolitilor acestora in sange sau in urina;
b) personalul medical din cadrul programului a luat o decizie in acest sens, datorita comportamentului si atitudinii necorespunzatoare a pacientului fata de personal sau fata de alti pacienti ori datorita unei contraindicatii medicale;
c) la cererea pacientului.
(2) In cazul in care o persoana a fost exclusa din programul de substitutie in ambulatoriu potrivit alin. (1) lit. a), readmiterea persoanei in program poate fi rediscutata dupa 3 luni de la excludere.
Art. 40. - (1) Programele de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina constituie masuri de reducere a consecintelor consumului ilicit de droguri si se realizeaza prin acordarea de consiliere specifica si prin facilitarea accesului la instrumentar medical steril, precum seringi de unica folosinta. (2) Includerea persoanelor in acest program se face la cerere.
(3) Persoanelor mentionate la alin. (2) li se asigura confidentialitatea.
(4) Persoana inclusa in programe de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina va primi o legitimatie care va cuprinde un cod de identificare si numele organizatiei care desfasoara programul.
CAPITOLUL VII
Masuri de eficientizare a luptei impotriva traficului ilicit de droguri
Art. 41. - (1) Institutiile sau organele legal abilitate, prevazute la art. 1 lit. j) si la art. 20 din Legea nr. 143/2000, apartin structurilor Ministerului de Interne.
(2) Autorizarea de catre procuror a efectuarii unei livrari supravegheate precizeaza organele legal abilitate ale Ministerului de Interne care se implica in desfasurarea acestei actiuni.
(3) Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei coordoneaza si centralizeaza toate datele cu caracter national si international care vizeaza livrarile supravegheate cu substante pe teritoriul Romaniei, care intra sub incidenta Legii nr. 143/2000.
Art. 42. - Daca in timpul desfasurarii controlului vamal organul vamal descopera produse care intra sub incidenta Legii nr. 143/2000, acesta poate propune organelor competente initierea unei livrari supravegheate, urmand ca desfasurarea acesteia sa se realizeze cu personalul specializat din structurile Ministerului de Interne.
Art. 43. - (1) Organele constatatoare abilitate, respectiv organele de politie si organele vamale in zonele proprii de competenta, au dreptul sa retina mijloacele de proba consemnate in actul de constatare si in adeverinta de retinere eliberata care este inregistrata in evidentele unitatii de politie, respectiv ale unitatii vamale.
(2) Probele ridicate din marfa suspecta pot fi transportate spre laboratoarele de analiza din cadrul Directiei Generale a Vamilor numai daca sunt insotite de adrese de inaintare de care sa reiasa acest scop, de la cine a fost retinuta, precum si cantitatea detinuta si transportata de functionarul vamal.
(3) Se considera detinute legal cantitatile corespunzatoare solicitate in scris de la Formatiunea centrala de reprimare a traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei in scop didactic si de cercetare stiintifica.
|